/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ جمعه ۲۹ دي
چاپ خبر
خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ بیست و نهم آبان خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ بیست و نهم آبان
خطبه اول

خطبه دوم
خطبه اول
سلام عليكم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
 بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثنا لله رب العالمين و الصلوة و السلام علي خيرخلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ وَلعْنَة الله عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، الی يَوْمِ الدِّينِ
در نود و یکمین خطبه در کاشان مکرم خودم و همه شما را به رعایت بیشتر تقوی الهی سفارش می‌کنم
واجبات را انجام بدهیم و محرمات را ترک کنیم
محضر دعا بیستم صحیفه سجادیه (مکارم‌الاخلاق) می‌رویم که به جمله سی و پنجم این دعا رسیدیم
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ سَدِّدْنِی لِأَنْ... أَجْزِی مَنْ هَجَرَنِی بِالْبِرِّ، وَ أُثِیبَ مَنْ حَرَمَنِی بِالْبَذْلِ، وَ أُکافِی مَنْ قَطَعَنِی بِالصِّلَةِ»
خداوندا بر محمد و آلش درود فرست... و آن را که از من دوری کرده به خوبی پاداش دهم، و به آن کس که محرومم ساخته بخشش کنم، و به آن که از من بریده بپیوندم
این سه دستور سه دستوری هست که در روایات ما به عنوان مکارم اخلاقی بیان شده است نمازجمعه می‌خواهد ما را از یک انسان معمولی ارتقا بدهد و به این مکارم برساند حدیثی در کافی شریف جلد 4 صفحه 107 داریم که جناب ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه‌السلام نقل می‌کند
«إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ جَمَعَ اللّه ُ تبارَكَ و تعالَى الأوَّلينَ و الآخِرينَ في صَعيدٍ واحِدٍ ، ثُمّ يُنادِي مُنادٍ : أينَ أهلُ الفَضلِ ؟ قالَ : فَيَقومُ عُنُقٌ مِن الناسِ ، فَتَلقّاهُم المَلائكةُ فيَقولونَ : و ما كانَ فَضلُكُم ؟ فيَقولونَ : كنّا نَصِلُ مَن قَطَعَنا ، و نُعطِي مَن حَرَمَنا ، و نَعفُو عَمَّن ظَلَمَنا ، فيقالُ لَهُم : صَدَقتُم، ادخُلُوا الجَنَّةَ»
امام زین‌العابدین علیه‌السلام: چون روز قيامت شود خداوند تبارک‌وتعالی همه مردم را، از اولين نفر تا آخرين نفر، در يك صحرا جمع كند، آن گاه آواز دهنده‌ای جار زند: كجايند اهل فضيلت؟ پس گروهى از مردم برخيزند. فرشتگان به استقبال آنان روند و گويند: فضل شما چه بوده است؟ گويند: ما با كسى كه از ما می‌برید پيوند برقرار می‌کردیم و به آن كه ما را محروم می‌کرد عطا می‌کردیم و از كسى كه به ما ستم می‌کرد گذشت می‌کردیم. پس به آنان گفته شود: راست گفتيد، وارد بهشت شويد.
در بحث محوری خطبه اول یعنی قران به سوره بقره آیه 81 رسیدیم که خداوند می فرماید:
«بَلَى مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»
آری، هر کس اعمالی زشت اندوخت و کردار بدش به او احاطه نمود چنین کسانی اهل دوزخ‌اند و در آن آتش پیوسته معذّب خواهند بود.
نکات:
1- «بَلَى»
مرحوم شبر می‌فرماید: رد علیهم
در آیه قبل یهودیان گفتند: ما جهنم نمی‌رویم مگر چند روز که چون عمر دنیا هفت هزار سال است به ازاء هر هزار سال یک روز که هفت روز می‌شود یا چهل روز به ازا چهل روز گوساله‌پرستی می‌رویم یا تفسیری که ابن عربی کرده بود گفته بود این چهل روز یا هفت روز هر سال تکرار می‌شود یا تفسیری که ابوحنیفه کرده گفته بود این ایام معدود شبیه عذر شرعی بانوان هست هفت روز هست
خداوند می‌فرماید: بلی این سخنان چیست
بزرگان تفسیری ما یک استفاده تفسیری کردند فرمودند: اگر شخصی عقیده انحرافی را به قران و پیامبر و اهل‌بیت منتسب می‌کند نباید سکوت کنیم؛ بلکه جوابش را دقیق و عالمانه بدهیم
2- کسب
کسب و اکتساب در لغت به معنی جلب منفعت است می‌گوییم این آقا کاسب هست؛ یعنی مغازه‌ای را با توکل بر خدا بازکرده می‌خواهد منافعی را به دست بیاورد؛ اما تعبیر قران اینجا این هست که من کسب سیئه کسی که گناه را کاسبی کند چرا خداوند همچنین تعبیری به کار برده؟
آیه الله جوادی در تسنیم جلد 5 صحفه 323 می فرماید: به خاطر این هست که آن گناهکار وقتی کم فروشی می کند و... به حساب خودش یک منفعتی دارد می برد پس سخن در آیه بالا با گنهکاری هست که با علم خودش به سراغ گناه می رود و گناه را به سود خودش می داند ربا می گیرد و به سود خودش می داند پس خداوند مطابق تخیل او فرموده «كَسَبَ سَيِّئَةً»
3- آیا هر سیئه ای انسان را به خلود در جهنم می رساند؟
اگر گناه به حد احاطه‌کردن گناهکار برسد سبب خلود در جهنم می‌شود؛ اما اگر به این حد نرسد سبب ورود به جهنم می‌شود
4- «خطِيئَتُهُ»
اگر توضیح بزرگان نبود فکر می‌کردیم خطیئه یعنی گناه اما علامه طباطبایی رضوان‌الله تعالی علیه در المیزان جلد 1 صحفه 215 می فرماید: خطیئه خود گناه نیست بلکه حالتی هست که با انجام گناه برای نفس حاصل شده کسی که به یک آمر به معروف محجبه توهین کرد دست خودش را به سمت او دراز کرد این سیئه را انجام داد بعد از این حالت در روح او یک حالتی به وجود می آید که او را خطیئه می گویند لذا فرمود: «و لذلك أتى بإحاطة الخطيئة»
5- احاطه خطیئه
مرحوم علامه می‌فرماید: احاطه آن حالت یعنی شبیه یک زیردریایی که عده‌ای انسان درش هست یک قطره آب از این اقیانوس در زیردریایی نمی‌رود و یک‌ذره از آن هوا زیردریایی وارد اقیانوس نمی‌شود
«إحاطة الخطيئة توجب أن يكون الإنسان المحاط مقطوع الطريق إلى النجاة كان الهداية لإحاطة الخطيئة به لا تجد إليه سبيلا فهو من أصحاب النار مخلدا فيها و لو كان في قلبه شيء من الإيمان بالفعل،أو كان معه بعض ما لا يدفع الحق من الأخلاق و الملكات،كالإنصاف و الخضوع للحق،أو ما يشابههما لكانت الهداية و السعادة ممكنتي النفوذ إليه»
و احاطه خطيئه باعث می‌شود كه انسان محاط بدان، دستش از هر راه نجاتى بريده شود، كانه آن چنان خطيئه او را محاصره كرده تمام ذوایایی شش طرف خودش را بسته، كه هيچ راه و روزنه‌اى براى اينكه هدايت بوى روى آورد، باقى نگذاشته، در نتيجه چنين كسى جاودانه در آتش خواهد بود، و اگر در قلب او مختصرى ايمان وجود داشت و يا از اخلاق و ملكات فاضله كه منافى با حق نيستند، از قبيل انصاف، و خضوع، در برابر حق، و نظير اين دو پرتوى مى‌بود، قطعا امكان اين وجود داشت، كه هدايت و سعادت در دلش رخنه يابد.
6- این گناه و حالت نفسانی یک وجه جمع دارد که اگر به این حالت برسد شخص به خلود در جهنم می رسد
مرحوم شبر، علامه طباطبایی و جوادی آملی می‌فرماید: این در حالتی هست که آن احاطه خطیئه به شرک یا کفر یا به تکذیب آیات خدا برسد؛ یعنی اصول دینش را به هم بریزد سیئه موجب خلود آن است که همه وجود گناهکار را احاطه کند می‌فرماید: «وَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ‌ اَلنّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ‌» و «إِنَّ اَللّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ‌»
همه این بزرگواران این سیئه محاط را می‌گویند: در جایی است که آن جایگاه اعتقادی توحیدی‌اش ضربه بخورد والا اگر توحیدش هنوز پا برجا باشد هنوز به «وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ» نرسیده است
این هست که این قدر از کودکی والدین این اصول‌دین را به ما یاد داده‌اند معلمان عزیز الان نیز کوشا باشند والدین این اصول‌دین را دست‌کم نگیرید
7- چرا خداوند در سوره مدثر آیه 38-39 می فرماید: همه بجز اصحاب یمین در گرو عمل خودشان هستند؟
«كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ ﴿٣٨﴾ إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ»
هر نفسی در گرو عملی است که انجام داده است مگر اهل یمین.
این را با توجه با احاطه خطیئه این‌جور توضیح دادند که عمل ما یا حسنه هست یا سیئه هست اگر ما کار خوب انجام بدهیم روح ما را حبس نمی‌کنند روح ما را بیشتر حریت می‌دهد این هفتاد ذکری که دیشب در لیله الرغائب گفتید «سبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ المَلاَئِكَةِ وَالرُّوحِ» و هفتاد ذکری که گفتید «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ» این روح تو را برای پرواز آزاد می کند
اما اگر عمل سیئه بود این گناهکار را به دام می‌اندازد دست را می‌بندد پا را غل‌وزنجیر می‌کند و او را در حبس می‌اندازد پس «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» یعنی هر روحی به خاطر این کسب سیئه روحش در رهن می رود مگر اصحاب یمین و وقتی که اصحاب یمین روحشان در گرو نبود به طریق اولی مقربان الهی روحشان گرو و در بند نیست
خدایا روح ما را به‌سوی خودت بالا ببر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله و سلم، و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساء‌العالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زين‌العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى و من اعدائهم نتبرء الی الله
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن
صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ
فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ
وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً
حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً
وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام، ارواح طیبه همه شهدا شهدای عزیز منطقه کاشان شهدایی که این ایام سالگردشان هست همه اهل لا اله الا الله و سالگرد آیه الله میرسیدعلی یثربی بود
سلامتی و نصرت رهبر عزیز انقلاب
توفیق بیشتر خودتان
صلوات ختم کنید
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
خود و شما را به رعایت بیشتر تقوی الهی سفارش می‌کنم
در توصیه مصداقی به تقوی به محضر نهج‌البلاغه می‌رویم که به حکمت چهل و دو رسیدیم
«وَ قَالَ (علیه السلام) لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِي عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا:
جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ [مِنْكَ] مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ، فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ»
امام (علیه‌السلام) هنگامى كه يكى از ياران خود را بيمار می‌بیند (ضمن احوال پرسى) به او می‌فرماید:
خداوند اين درد و بيمارى تو را سبب ريزش گناهانت قرارداد. زيرا بيمارى پاداشى در آن نيست؛ ولى گناهان را می‌ریزد، همچون ريزش برگ درختان.
اینجا ممکن است برای جوان ما سؤال پیش بیایید که چطور وقتی دیدن مؤمن بیماری می‌رویم می‌گوییم: این بیماری برای شما یا غفران ذنوب هست یا ارتقا مقام هست
این ارتقا مقام از کجا آمده؟ این که با فرمایش حضرت علی علیه‌السلام نمی‌خواند؟
مرحوم مغنیه در شرحشان بر نهج‌البلاغه جلد 4 صحفه 242 می فرماید: ثواب دو گونه داریم یکی مکتوب و حتمی و دیگری تفضلی و جودی اینی که حضرت امیرالمومنین فرمود: اجر ندارد یعنی آن اجری که خدا قول داده و واجب کرده آن برای فاعل کار خوب هست مریض کار خیری انجام نمی دهد لذا از ثواب مکتوب و حتمی بهرمند نیست اما ثواب که فقط این نیست مریض می تواند از ثواب تفضلی و جودی خداوند برخوردار شود
دعا نماز عیدین را به یاد بیاوریم «اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ»
این خدا که اهل جود و رحمت است بیمار را از این ثواب تفضلی بهره می‌برد
مناسبت‌ها:
1- برگزاری جشن تکلیف سه هزار نفر دختر در مصلی در چهارشنبه
صحنه بسیار زیبایی بود من به دخترخانم‌ها گفتم: امروز که جشن عبادت شما هست برای من عید هست که شما روز پروازتان به‌سوی خدا متعال آغاز شده است به همه خانواده‌های که فرزندانشان به سن بلوغ رسیدن تبریک می‌گویم و از این که خداوند این نوگل‌ها را به آن‌ها را داده ممنون هستیم و بهترین آرزوها و تقدیرها را برای همه این بچه‌ها و فرزندان این کشور آرزو می‌کنیم
2- سالروز نصب رهبر معظم انقلاب به امامت جمعه تهران
اولین امام‌جمعه تهران آیه الله طالقانی در 5 مرداد 1358 نمازجمعه خواندند منتهی عمر ایشان طولانی نشددر 19 شهریور 1358 از دنیا رفتند امام جمعه دوم تهران آیه الله منتظری شدند که بعد از چند خطبه استعفا دادند و گفتند: می خواهند به حوزه علمیه قم بروند لذا در تاریخ 24 دی 1358 امام راحل عظیم الشان، رهبر معظم فعلی را به امامت منصوب نمودند با این جملات شما به حسن سابقه موصوف هستید در علم و عمل شایسته هستید توفیق جناب عالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم
رئیس وقت ستاد نمازجمعه تهران آقای مقصودی می‌گوید: رهبر معظم فرمودند: من این حکم امام عزیز را با هیچ چیزی در این دنیا عوض نمی‌کنم
این یک شرافت الهی هست که حقیر هم در اولین موجهه‌ام با شما همین را عرض کردم که حکمی که ولی‌فقیه می‌دهد یک شرافت الهی مثل حقیر می‌دهد
آقا در خطبه اولشان فرمودند: سپاس از امام امت از این که امام‌جماعت این جمع را آن کسی قرار داده علی رغم این که به ضعف و عجز خود معترف هست؛ اما می‌گوید: هذا مقام لاولیائک
در دیداری که سه‌شنبه محضر رهبر معظم رسیدیم حضرت آقا فرمودند: سلام من را به همه مخاطبین خودتان از جمله شما برادران و خواهران عزیز که به مصلی آمدید ابلاغ کنید
3- یکی از محور فرمایشات رهبر عزیز
حضرت آقا فرمودند: در روایات که جستجو می‌کنیم خطبه‌های نمازجمعه یک محور اصلی دارد که موعظه هست؛ ولی موعظه فقط اخلاقی نیست؛ بلکه اخلاقی، اجتماعی و سیاسی هست حضرت آقا برای سیاسی از وسایل الشیعه استفاده کردند حدیثی از وسایل الشیعه جلد 7 صحفه 344 استفاده کردند «يُخْبِرَهُمْ بِما وَرَدَ عَلَيْهِمْ مِنَ الاَفاقٍ وَ ـ مِنْ الاَهْوالِ الَّتى لَهُم فيهَا الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ» امام جمعه باید از سرزمین های دور خبر بدهد به مخاطب خودش در نمازجمعه باید ضررهای که به جهان اسلام وارد می می شود و منافعی که برای جهان اسلام وجود خبر بدهد و همین طور از قضایایی داخل کشور فتنه ها وتوطئه ها و خدمت ها و کارهای عمومی خبر بدهد این می شود موعظه سیاسی در موعظه اخلاقی فرمودند: همه نیاز داریم و بعد برای نیاز و لطافت روحی این عبارت را خواندند «اَللّهُمَّ امْلاَ قَلْبى حُبّاً لَکَ، وَ خَشْیَهً مِنْکَ» خدایا این دلم را از محبت خودت و از خشیت از خودت مملو و لبریز بفرما
فرمودند: همه استغفار می‌کنند حتی وجود پیامبر اعظم و امیرمؤمنان یک وجهش این هست که در دعای سوم صحیفه سجادیه آمده است «ما عبدناك حق عبادتك» آن طور که حق عبادت تو هست تو را بندگی نمی‌کنم
موعظه سوم موعظه اجتماعی که یکی اسراف هست اسراف در آب و نان و غذا و برق و سبک زندگی
ببینید خواهران و برادران ادارات محترم و مدارس لامپ به آن مقدار که در ساختمان روش هست لازم هست؟ گاهی اوقات آدم در یک اتاقی می‌رود می‌بیند یک گرم کنند روش هست گرمشان می‌شود به‌جای کم‌کردن درجه گرم‌کننده پنجره را باز می‌کنند این اسراف هست
برای اسراف در غذا هشتاد میلیون نفر جمعیت هستیم اگر فقط در بشقاب خودمان یک عدد برنج اسراف کنیم یعنی 14 تن برنج دور را ریختیم اگر دو عدد برنج را دور بریزیم یعنی 28 تن و اگر سه عدد برنج را دور را بریزیم 42 تن را دور ریختیم
دومین مسئله بالارفتن سن ازدواج مگر ما به آیه 32 سوره نور اعتقاد نداریم که «إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ» اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود
اگر به یک جوانی به پدر و مادر یک دختری یا پسری بگویند: اول تاجر استان اصفهان یا شهرستان کاشان به شما تضمین بدهد که من شما را بی‌نیاز می‌کنم. به او اعتماد می‌کنی؟ خدا تضمین داده است کی دیگر حرف خدا را باید باور کنیم؟
فرمودند: موعظه اجتماعی سوم جوانی جمعیت است این سیاست دشمن بوده که از افزایش جمعیت ما جلوگیری کند
4- ماه رجب و میلاد امام جواد و ایام اعتکاف
درباره اعتکاف حدیثی بخوانم که در وسایل جلد 10 صحفه 437 آمده پیامبر اکرم فرمود: جبرائیل بر من نازل شد فرمود: یک پیامبی را به حضرت امیرمومنان برسان که از هر ماهی سه روز روزه بگیر که روز اولی که روزه گرفتی برای تو ثواب ده هزار سال عبادت برای شما می نویسند و روز دوم ثواب سی هزار سال عبادت را می نویسند و روز سوم ثواب صد هزار سال را می نویسند امیرمومنان سوال کردند این کدام روز ماه هست؟ فرمود: ایام البیض سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه
«أَتَانِي جَبْرَئِيلُ فَقَالَ قُلْ لِعَلِيٍّ صُمْ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ يُكْتَبْ لَكَ بِأَوَّلِ يَوْمٍ تَصُومُهُ عَشَرَةُ آلاَفِ سَنَةٍ وَ بِالثَّانِي ثَلاَثُونَ أَلْفَ سَنَةٍ وَ بِالثَّالِثِ مِائَةُ أَلْفِ سَنَةٍ قُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا هِيَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ، قَالَ اَلْأَيَّامُ اَلْبِيضُ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ وَ هِيَ اَلثَّالِثَ عَشَرَ وَ اَلرَّابِعَ عَشَرَ وَ اَلْخَامِسَ عَشَرَ»
اگر می‌توانیم معتکف بشویم معتکف بشویم اگر نمی‌توانیم روزه بگیریم در مصلی ما هم بزرگان بررسی کردند؛ چون یک اجتماع بزرگی باید اینجا بشود و مساجد دیگر گنجایش ندارد این دو قسمت سمت چپ دست من در اختیار معتکفین قرار می‌گیرد و جمعه آینده نمازجمعه همراه با اعتکاف هست اگر هم توان روزه را نداریم لااقل اگر روزه واجب گردن نداریم نیت روزه مستحب کنیم و همان چای که تعارف می‌شود نیت افطار بکنیم این هم سیره جناب سلمان فارسی بوده است
در رابطه با عظمت ماه رجب حدیث در بحارالانوار جلد 98 صفحه 377 آمده است
«جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَيني و بَينَ عِبادي فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِي»
ماه رجب را ريسمانى ميان خود و بندگانم قرار داده‌ام؛ هر كس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.
همان تعبیری که در دعا ندبه امروز خواندید «أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ» کجاست سبب متصل بین زمین و آسمان یعنی امام‌زمان و این برای ماه رجب ذکر شده است
در رابطه با امام جواد که روز دهم رجب میلاد با سعادت ایشان هست و سیزدهم که روز میلاد امام علی علیه‌السلام هست هم بنی‌امیه و هم بنی‌عباس بسیار به آل علی ظلم کردند منصور دوانیقی یک خزانه‌ای داشت که همه آن خزانه سربریده کودکان و جوانان و کهن‌سالان از خاندان علی علیه‌السلام بود منصور می‌گوید: من بیش از هزار نفر از فرزندان فاطمه را کشتم؛ ولی بزرگشان محمد ابن علی الجواد هنوز زنده هست امام جواد هفده سال امامت کردند از این هفده سال پانزده سالش در زمان مأمون بود و دو سالش در زمان معتصم بود مأمون کسی هست که رهبر معظم انقلاب در این کتاب انسان ۲۵۰ساله می‌فرماید: مأمون پیچیده‌ترین دشمن جریان امامت و ولایت بود مذهبش مبهم بود برخی می‌گفتند: سنی هست؛ اما خودش را به شیع گری زده است برخی می‌گفتند: شیعه است و خودش را به سنی‌گری زده است از یک طرف فدک را در یک مقطعی به علویان برمی‌گرداند از یک طرف از معتزله سنی حمایت می‌کرد امام جواد باید اینها را مدیریت و تدبیر کند و وقتی امام جواد مقابل منافق ریاکار قرار گرفت تدبیر حضرت جنگ نرم و جنگ شناختی در مقابل مأمون بود؛ یعنی هشیاری مردم را بالا بیاورد
5- جبهه مقاومت
اسرائیل و متحدان اسرائیل خیلی ظلم در غزه کرد شصت و پنج هزار تن مواد منفجره ریختند و شصت هزار نفر را زخمی و مجروح کردند سی هزار نفر را شهید و مفقود کردند ده‌هزار کودک را به شهادت رساندند هفت هزار شهید زن داریم؛ اما خداوند می‌فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» در همین سختی خداوند آسانی قرارداد است
رهبر معظم انقلاب فرمودند: با این مقاومت مردم غزه اسلام به دنیا ترویج شد
رئیس سازمان معلولان اسرائیل می‌گوید: من سی‌سال رئیس سازمان معلولان اسرائیل هستم در هیچ جنگی این قدر مجروح و معلول از اسرائیل ما ندیدیم سی هزار مجروح و معلول
دستیار بایدن در امور وزارت آموزش‌وپرورش استعفا می‌دهد متن استعفایش این جمله را می‌آورد نمی‌توانم عضو دولتی باشم که حامی نسل‌کشی اسرائیل است
وزیر خارجه منحوس آمریکا می‌گوید: ازبین‌بردن حماس غیرممکن هست
ولی یک جمله‌ای جان کری گفته که بیشتر دقت کنید جان کری گفت: وقتی بایدن در اتاق فکر ما بود هوشمندانه‌ترین راهبردها را ارائه می‌کرد؛ اما امروز از اسرائیلی‌ها هم سطحی‌تر شده است ما در توافق برجام مادر این بچه‌ها را افسار زده بودیم بایدن و ترامپ آمدند برجام را به هم زدند
آقای جان کری از ما عصبانی هستی که یک دولت مقتدر تهیه کردیم به تعبیر قران عصبانی باش و مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ
از سپاه عزیزمان هم صمیمانه ممنون هستیم که هم اربیل را زیر موشک‌های خودش قرارداد رهبران تروریستی دموکرات، فرمانده اطاعاتی سابق پیش‌مرگ‌ها، عناصر اصلی اقدامات تروریستی و جاسوسی و آن تاجر سهام‌دار صهیونیست‌ها و افسران ارشد جاسوسی و هم ادلب سوریه را از خوزستان زد درحالی‌که می‌توانست از کرمانشاه بزند؛ اما هوشمندانه کیلومترش را 1200 انتخاب کردند یعنی آقای نتانیاهو بدان موشک های خیبرشکن جمهوری اسلامی به تلاویو هم می رسد
خدایا در ظهور مولایمان تعجیل بفرما...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.