خطبه اول : نماز جمعه ، مورخ : 31 / 1 / 1403
امام جمعه کاشان : بارزترین موعظه الهی این است که خدا از کارهای ما غافل نیست
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اَشرفِ بَريّته ابالقاسم مصطفی مُحمّد وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین وَ سِیَّما وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) خودم و همه شما خواهران و برادران بزرگوار را به رعایت بیشتر تقوا الهی ، سفارش می کنم ، در صدمین خطبه نماز در کاشان مکرّم ، محضر صحیفه سجادیه می رویم و در چهل و چهارمین جلسه ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : ( وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ ، فی إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ ، وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ ) خدایا به من لباس اهل تقوا را بپوشان ، تا خوبی ها را آشکار کنم و کارهای بد دیگران را بپوشانم ، مقام معظم رهبری در سال 1390 در شرح این عبارت فرمودند : در مورد اشخاص ، نکات مثبت و خوب آنها را منتشر کنیم . اگر کسی از مسئولی ، کار خوبی سراغ دارد ، آنرا بیان کند و بگوید ، نقطه مقابل ، اگر چنانچه، نکته منفی از کسی سراغ داریم انرا افشاء نکنیم . افشاء نکردن به معنای نهی از منکر نیست . به خودِ آن شخص بگوئیم که به کار او اشکال وارد است ، ایراد باید از بین برود ، ان بدی باید از بین برود . افشاء این موارد به مصلحت نیست . پس خلاصه توصیه به تقوا خطبه اول این است که : خوبی های افراد را منتشر کنیم ، و بدی های دیگران را بپوشانیم ، بدی های دیگران را بعنوان نهی از منکر ، به خودِ ان شخص بعنوان هدیه برای برطرف کردن بگوئیم .
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث محوری و مستمر ما در خطبه ها قران بود که به ایه 85 سوره بقره رسیدیم ، بخش پایانی از این ایه را توضیح مختصری می دهم ( فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ) این بنی اسرائیل که عهد با خدا را شکستند ، احکام الهی را زیر پاگذاشتند ، در این دنیا چیزی نصیب انها نمی شود مگر « خِزْي » . « خِزْي » یعنی چه ؟ در تفاسیر امده است که « خِزْي » یعنی هر پلیدی و شرّی که به دنبال ان ذلت باشد . شخص ذلیل ، رسوا و خوار شود . و این که « خِزْيٌ » بصورت نکره امده است ، مفسران می گویند ، یعنی یک عقوبت خاص نیست ، مطلق است . خداوند ، هر عقوبتی را که بنی اسرائیل در طول تاریخ دچار شدند ، برای کسانی که ان را انجام دادند و « نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ » شدند . این رسوایی و عقوبت می تواند برای انها باشد . منحصر به یک عقوبت نیست . ادامه ایه ( وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ) روز قیامت هم ، این کسانی که آیات الهی را زیر پا گذاشتند ، نقض عهد کردند به « أَشَدُّ الْعَذَاب » بر می گردند . « أَشَدِّ الْعَذَابِ » یعنی چه ؟ اساتید تفسیر می گویند ، دو نوع « أَشَدِّ الْعَذَابِ » در قران امده است 1 _ یکی نفسی است . یعنی واقعاً در مقابل تمام عذاب هایی که اهل جهنم می شوند ، یک دسته ای ، « أَشَدُّ الْعَذَابِ » می شوند ، که به این نفسی می گویند . و این برای کسانی است که با کارهای بدشان ، خودشان هیزم جهنم شده اند ، مانند آل فرعون . سوره غافر ایه 46 « النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا ۖ وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ » آتش ، بر انها هر صبح و شام عرضه می شود ، روزی که قیامت برپا می شود ، « أَشَدُّ الْعَذَابِ » بر ال فرعون وارد کنید . دلیل این چیست ؟ دلیل ان در ایات 10 و 11 آل عمران آمده است : « وَأُولَٰئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ » این ها هیزم جهنم شده اند ، مانند چه کسانی ، مانند « كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ » عادت ال فرعون ، « أَشَدُّ الْعَذَابِ » این ها نفسی است . یعنی واقعا ، نه نسبت به دیگران ، شدیدترین عذاب برای این هاست که هیزم جهنم شده اند ، ضمنا می گویند « أَشَدُّ الْعَذَابِ » که در این آیه آمده است ، نسبی است . یعنی بنی اسرائیل ، را شما در نظر بگیرید ، در طول تاریخ ، تخلفات زیادی داشته اند ، این ها ، نسبت به بقیه بنی اسرائیل ، « أَشَدُّ الْعَذَابِ » را دچار می شوند ، متحمل می شوند . پس « أَشَدُّ الْعَذَابِ » هست ، نسبت به بقیه بنی اسرائیل ، این ها شدیدترین عذاب را خواهند چشید . پایان آیه ، ( وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ) ، خدا ، از انچه انها انجام می دهند غافل نیست . برادران و خواهران به این بخش پایانی بیشتر توجه کنید . این یکی از بارزترین ، مصادیق ، موعظه خداوند است . خداوند می خواهد ما را موعظه کنید ، مواظب باشید ( وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ) . از کارهایی که می کنید ، خدا غافل نیست . هم انذار است و هم بشارت ، بشارت آن این است ، که ای خواهر و برادر ، که در روز تعطیل جمعه ، می توانستی در منزل بمانی و استراحت کنی ، اما ، برای حفظ شعائر دین از راه دور و نزدیک ، به نماز جمعه آمده ای ، فرزند و نوه خود را هم با خودت آورده ای . خدا از کار تو غافل نیست ، برای تو اجر مضاعفی را در نظر گرفته است . خداوند عادل است ، غافل نیست ، و همینطور نسبت به بدکاران ، ای کسانی که : مانند بایدن و نتانیاهو ، هفت ماه است ، بر سر مردم مظلوم غزه ، بمب های ، 450 و 900 کیلویی فرو می ریزید ، بدانید ، خدا می بیند ، خداوند از کارهای شما غافل نیست . ( وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ) .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .