/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
تاریخ خبر:۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
چاپ خبر
سلسله مباحث بررسی مبانی فکری شهید مطهری ره _ جلسه دهم ، حضور در مسجد ، 191 _ 29 / 1/ 1403 امام جمعه کاشان : توبه یعنی ، انقلابِ فضایل اخلاقی بر علیه رذایل امام جمعه کاشان : نکته اول درباره ، تعریف توبه است . استاد مطهری می فرماید : در وجود ما یک سری فضایل و خوبی ها ، مانند « بخشش ، جود » که به این « منِ عالی » می گویند و یک سری رذایل ، مانند « بد چشم ، بد زبانی » که به این « منِ دانی » می گویند ، وجود دارد . توبه یعنی ، انقلابِ فضایل اخلاقی بر علیه رذایل اخلاقی ، یا توبه یعنی : انقلاب منِ عالی بر علیه منِ دانی

سلسله مباحث بررسی مبانی فکری شهید مطهری ره _ جلسه دهم  ، حضور در مسجد ،  191 _  29 / 1/ 1403

امام جمعه کاشان  :  توبه یعنی ، انقلابِ فضایل اخلاقی بر علیه رذایل 

حجت الاسلام سید سعید حسینی در دهمین جلسه گفتگو در رابطه با آثار شهید مطهری ره  در مسجد باب الحوائج اظهار داشت : در ابتدا روز ارتش را گرامی می داریم ، انقلاب اسلامی که پیروز شد ، بحث انحلال ارتش شروع شد ، امام ره ، ان مرد الهی ، که با نور خدا می بیند « اتّقوا فراسة المؤمن، فإنّه ينظر بنور الله » . در 26 فروردین 1358 ، در پیامی ، 29 فروردین را روز ارتش اسلام اعلام نمود . و دستور دادند ،  ارتش در همه کشور ، با تمام امکانات نظامی که در اختیار دارند ، مراسم رژه برگزار نمایند .  امروز با اعتقاد می گوئیم ، ارتش جمهوری اسلامی در کنار سایر نیروهای نظامی و امنیتی ، همان تعبیری هستند که مولا علی ع در نامه 53 به مالک اشتر فرمودند   « الجُنُوُد بِإذنِ اللّه ِ حُصُونُ الرَّعيَّةِ وَ زَينُ الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّينِ  » لشکریان ، اعم از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی ، به اذن خدا دژ مستحکم ملت هستند .

وی در رابطه با هشتم شوال و تخریب قبور بقیع گفت  : در سال 1304 ، قاضی وهابی دستور تخریب گنبد و بارگاه قبور بقیع را صادر نمود : وی گفت  :  ایت الله فاضل لنکرانی  فرمود : یکی از بزرگان که بسیار مکه و مدینه می رفت برای من تعریف نمود که : من از آقای عَمری ، از بزرگان شیعیان مدینه شنیدم که گفت  : من حدود 12 سال داشتم که بقیع را تخریب کردند ، قاضی وهابی حکم نمود که ، به بزرگ شیعیان مدینه  که « سید داود  » نام داشت ، بگوئید ، تخریب قبور را باید او شروع کند ، حکم را به او ابلاغ کردند . سید داود روبروی قبر پیامبر ص ایستاد و خطاب به پیامبر فرمود  : من سید و از اولاد شما هستم ، این لکه لنگ را می خواهند بر دوش من باشد ، من این زندگی را نمی خواهم . سید داود که سالم بود و هیچ بیماری نداشت ، صبح روز بعد ، از دنیا رفته بود ، لذا به دست پلید خودشان ، بقیع را تخریب کردند . هدف وهابیت این است که ، هر چیز که هویت و نماد اسلام باشد را از بین ببرد .

امام جمعه کاشان در ادامه بحث ، مبانی فکری شهید مطهری گفت. : امشب ، بحث توبه را مطرح می کنیم . در بحث توبه نکته اولی که استاد مطهری مطرح می کنند 1 _  نکته اول درباره ، تعریف توبه است . استاد مطهری می فرماید  : در وجود ما یک سری فضایل و خوبی ها  « بخشش  ، جود » که به این  « منِ عالی » و یک سری رذایل  « بد چشم ، بد زبانی » که  « منِ دانی » وجود دارد . توبه یعنی ، انقلابِ فضایل اخلاقی بر علیه رذایل اخلاقی ، یا توبه یعنی  : انقلاب منِ عالی بر علیه منِ دانی . 2 _ نکته دوم در رابطه با این است که چرا بعضی زود توبه می کنند و بعضی نه ؟ سرّش چیست ؟ شهید مطهری ، برای این که مطلب را بخوبی تفهیم کنند در مثالی می گویند  : توپی را در نظر بگیرید ، وقتی توپ را به زمین بزنیم ،  برگشت توپ به بالا و ارتفاع گرفتن بیشتر توپ  ، به دو عامل بستگی دارد ، اول به شدت و محکم زدن ضربه است ، هر چه شدت ضربه بیشتر باشد ، توپ بالاتر می رود . دوم  : عامل بالا رفتن بیشتر توپ ، به این است که ، توپ ، به چه زمینی می خورد ، زمین شنی یا آسفالت . پس بالا رفتن توپ به « برخورد به چه سطح و با چه شدت » بستگی دارد . استاد از این مثال استفاده می کند و می فرماید  : روح هم همین گونه است . عامل عکس العمل روح انسان این است که :  قبل از این که این عوامل عکس العمل روح را بگویم ، بیان این نکته مناسب است که گناه با انسان چه می کند ، ( علامه ذیل سوره حشر ، که چند تا از اسماء الله بیان می شود ، هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ  ، استاد در جلد ششم آشنایی با قران درباره  الْجَبَّارُ  می گوید ، یک معنا ، جَبَّارُ ، یعنی  جبران کننده ، گناه که انجام می دهیم ، روح ، می شکند و توبه این شکستگی را جبران می کند .) عامل عکس العمل روح ما هم همین است و بستگی به این دارد که دلِ ما چقدر صاف است و ضمنا ، گناه چقدر بزرگ است . برای دلِ صاف ، علامه مطهری ، مثالی از استاد خودش ، میرزا علی اقا شیرازی می اورد و می گوید  : یک شب استادم میرزا علی آقا شیرازی در قم مهمان من بود، شب در جلسه مشاعره ای شرکت کردیم که اعضا شعر می خواندند و میرزا علی اقا شیرازی هم شعر می خواند ، شهید مطهری می گوید بعد از اتمام . جلسه دیدم استادم ناراحت است و وقتی سوال کردم گفت ، شعر خواندن در شب کراهت دارد و من بخودم قول داده بودم که رعایت کنم ، بعد هنگام مراجعه به منزل ، هنگام اذان صبح استادم صدایم کرد و گفت علت بیدار نشدن در سحر امشب بخاطر انجام عمل مکروه دیشب بود ،  دل وقتی صاف باشد با یک کراهت عکس العمل نشان می دهد .

مثال دوم علامه ، آئینه است ، می فرماید  : اگر دیواری رنگش سیاه باشد ، هر قدر گرد وخاک روی ان بنشیند ، نشان داده نمی شود ، ولی اگر روی آئینه ذره ای گرد وخاک بنشیند ، دیده می شود . مثال سوم ، قلب مطهر پیامبر ص است . پیامبر ص فرمود  : گاهی اوقات غباری روی دل من می اید ، لذا من هفتاد بار استغفار می کنم . این غبار چیست ؟ امام ره درباره این غبار می فرماید  : پیامبر ص قبل از این که به این دنیا بیایند ، وجود نور پیامبر در عرش الهی بوده است ، و غرق در توحید بوده است . خدا به پیامبر ماموریت می دهد که به این جهان بیاید و مردم را هدایت کنند . در این دنیا ، با ابوجهل ، ابوسفیان وابو لهب مواجه می شود ، درست است که تمام اجساد و انسان ها آیه خدا هستند ، گل ، خورشید و هر چه پیامبر ص می بینید آیه ای از خدا می باشد .  پیامبر از همین کثرت ها ، خدا را می بیند و دیدن توحید از کثرت ها ، برای کسی که غرق در توحید  بوده ، این را برای خودش غبار می داند ، لذا استغفار می کند . خیلی این دل صاف است . 

وی در بیان عامل دوم افزود  :  اگر روح می خواهد عکس العمل نشان دهد ، یک موقع ، دل خیلی صاف است و با کوچکترین گناه و یا مکروه ، انسان پشیمان می شود و یک موقع هم ، دل پاک نیست ولی گناه خیلی بزرگ است  لذا 2 _ عامل دوم ، بستگی به بزرگی گناه دارد . مثال اول استاد ، بمب اتم در ژاپن است . امریکا در جنگ جهانی دوم ، با این که ژاپن تسلیم شده بود ،  « در حالی که به دروغ می گویند ، زدیم تا تسلیم شود » امریکا به فاصله سه روز  یک بمب در هیروشیما زد که 120 هزار نفر را کشت ، و دومی در ناکازاکی که 80 هزار نفر را کشت . قدرت سوزندگی بمب ها آنقدر بود که تا فاصله دو کیلومتر ، کاشی منازل را ذوب کرد . خلبانی که بمب را انداخت در امریکا مدال افتخار گرفت ، ولی بتدریج ، خلبان دیوانه شد . علامه می فرماید ، خلبان که دلش صاف نبود ، کسانی که هم برای این ماموریت ها انتخاب می شوند ، انسان های قسی القلب هستند ، اما بخاطر بزرگی گناه دیوانه شد . مثال دوم مطهری درباره صدر اسلام و بسر بن اَرطاة می باشد که بسیار خون ریز بود . بعد از صفین ، معاویه او را به نواحی تحت حاکمیت علی ابن ابی طالب ع برای غارت می فرستاد . از جمله نواحی که معاویه او را فرستاد ، منطقه ای بود که تحت حمایت ابن عباس بود ، به انجا رفت و دو تا بچه های کوچک ، ابن عباس را کشت ، ولی با توجه به این که خون ریز بود ، ولی بتدریج دیوانه شد . چوبی را بر می داشت ، مثل این که سوار اسب شده است . مثال سوم هم حربن یزید ریاحی است . حر ، وقتی ، روز عاشورا شد . ( حر اگر روز تاسوعا از دنیا می رفت ، قطعا جهنمی بود ، راه  را بر امام حسین ع بست ، امام می خواست راه سومی را برود و به مدینه یا کوفه  برگردد ولی نگذاشت و امام بسوی کربلا آمد   ) ولی بعد از خطبه امام حسین ع در عاشورا ، حر لرزید ، راه را بر امام حسین ع ، حضرت زینب و هفتاد دو نفر بسته بود ، فکر کرد و از این کارش بخود لرزید و با ان حالت نزد امام امد و گفت ، ایا برای من هم توبه وجود دارد ،  امام فرمود ، بله . گناه خیلی بزرگ بود .

امام جمعه کاشان در بیان نکته سوم در بحث توبه گفت  : 3 _ نکته سوم درباره ، ارکان توبه است . علامه می فرمایند علی ع شش رکن را بیان کرده اند که دو رکن مهم رکن اول  توبه :  ندامت و پشیمانی بر گذشته .  رکن دوم  توبه :  تصمیم جدی به عدم تکرار در آینده است . استاد مطهری مثال می زنند ، که اگر انسان دائماً توبه را بشکند ، این استهزاء توبه است ، البته ما وظیفه داریم همیشه توبه کنیم .  درباره ندامت بر گذشته ، استاد می فرمایند  : بعضی افراد ، انسان را وسوسه می کنند و می گویند ، جوان هستی ، فرصت داری ، زود هست که توبه کنی . استاد به این تفکر چندین جواب می دهد ، می فرماید.، اول : واجب فوری است که وقتی گناهی انجام دادیم ، توبه کنیم ، دوم  : ذکری که انسان می گوید و نمازی که انسان می خواند ، قبل و بعد از توبه با هم متفاوت است . ذکر انسان ، قبل و بعد از توبه با هم قابل مقایسه نیست . سوم  : ممکن است نورانیت انسان به صفر برسد و توفیق توبه پیدا نمی کند . چهارم  :  اگر انسان توبه را برای لحظه آخر بگذارد ، موقعی که فرشته های عذاب را می بیند ، اصلا توبه اش پذیرفته نیست . پنجم  : از کجا انسان می داند تا که زمانی زنده است و فرصت خواهد داشت که توبه کند . نباید توبه را تاخیر بیندازیم . تاخیر توبه از وسوسه های شیطان است . رکن سوم توبه ، اداء حق الناس است . حق الناس می تواند مالی باشد یا آبرویی . خانمی را در شمال می شناختم که به یک روحانی سید تهمت زده بود ، لحظات آخر جان کندن او ، مادرش  ، به روحانی سید زنگ می زند و می گوید ، می دانم ، دخترم به شما تهمت زده ، او  را ببخش ، و سید روحانی او را بخشید و لحظاتی بعد از بخشش ، دختر جان داد .

استاد مطهری در بحث غیبت می گوید ، شخصی خدمت ایت الله حجت کوه کمره ای رفت و گفت ، غیبت شما را  کرده ام . من را ببخش . ایت الله حجت فرمود ، غیبت من دو حالت دارم ، یک موقع ، غیبت شخص من است و یک وقت ، غیبت شخصیت من هست ، من مرجع تقلید هستم ، اگر غیبت شخص من هست ، بخشیدم . ولی اگر غیبت شخصیت من را کرده ای ،  تو به اسلام ضربه زده ای ، جایگاه را از بین برده ای . شبیه این را مقام معظم رهبری بیان می کند ، بعد از  ده سال از رحلت حضرت امام ، ایت الله منتظری ، سخنرانی می کنند و همه چیز را زیر سوال برد ، حضرت اقا در یک سخنر انی فرمود  : توهین هایی که به شخص من کرده است را می بخشم  ، اما توهین هایی که به جمهوری اسلامی و به مردم کرده است را نمی توانم ببخشم . این نیازمند توبه اجتماعی است . رکن چهارم توبه  : اداء حق الله است ، نمازی را که نخوانده ایم ، قضای ان را بجا بیاوریم ، حج را نرفته ایم ، باید انجام بدهیم  ، یا دیگر واجبات . بعضی به احکام فردی اهمیت می دهند و احکام اجتماعی مانند حج را کنار می گذارند . فردی می گوید ، پول حج را  ، برای افراد بی بضاعت جهیزیه  تهیه می کنم . حدیث می فرماید  : اگر حج بر کسی واجب شد ، و حج نرود ، موقع جان کندن  به او می گویند یا به یهودیت یا با دین نصرانی از دنیا باید بروی ، یا، امر به معروف و نهی از منکر ، و نهضت مواسات را که اجتماعی است کنار می گذارند . دو رکن بعدی مربوط به کمال توبه است . رکن پنجم توبه  :  به این است که ، گوشت و چربی های حاصل از گناه که در بدن بوجود امده است را با اشک  ذوب کنی . رکن ششم توبه ، عبادت است .  عبادت را بیشتر کند و بدنِ ناز پرورده در گناه را به عبادت ، عادت دهد . در زیارت شاهچراغ فردی حدود چهل ساله را دیدم که بشدت اشک می ریخت . از من سوال نمود با وجود این که سی سال هست هر گناهی خواستم انجام دادم ایا می توانم وارد زیارت بشوم . من چهل روز است توبه کرده ام ، تنومند بودم و در این چهل روز ذوب شده ام . از او سوال نمودم چی شد که توبه نمودی ؟ گفت دوست خوبی روزی به من یک نوار داد و وقتی ان را گوش دادم بشدت تحت تاثیر قرار گرفتم و از گریه و ناله ذوب شدم . به او گفتم ، هم می توانی وارد بشوی و هم اینکه ، خدا در قران می فرماید : ( إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ ) اگر کسی توبه کند خدا اور را دوست دارد .
 
برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
آخــرین خبــرها
حضور در مدارس : مدرسه ۲۷٧ ، مدرسه متوسطه حاج عباس کریم _ شرح آیه ۵۴ سوره نساء : ١٢ /٢ / ١۴٠٣ امام جمعه کاشان : وظیفه ما تقویت نظام اسلامی است امام جمعه کاشان : تمام همت خود را با نشاط و با روحیه برای تربیت نسل اینده و وظیفه علمی و معلمی بگذارید امام جمعه کاشان : استغفار تمام موجودات و ملائکه برای معلم خوب امام جمعه کاشان : ارزش های دینی باید با عقل ، قلب پذیرفته و در رفتار ظاهر شود امام جمعه کاشان : نتیجه رفتار و روش ما باید جذب بیشتر افراد به انقلاب باشد
گزارش تصویری
بازدید نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان از نمایشگاه بهشت اردیبهشت
بازدید نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان از نمایشگاه بهشت اردیبهشت
 حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان بر سر قبر مطهر علامه شهید مطهری (ره)
حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان بر سر قبر مطهر علامه شهید مطهری (ره)
مراسم بزرگداشت شهید آیت الله سلیمانی در مسجد صفاری
مراسم بزرگداشت شهید آیت الله سلیمانی در مسجد صفاری
حضور نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان در مراسم سالگرد شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی در حرم فاطمه معصومه سلام الله علیها - 6 / 2 / 1403
حضور نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان در مراسم سالگرد شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی در حرم فاطمه معصومه سلام الله علیها - 6 / 2 / 1403
 حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی بر سر مزار آیت الله سلیمانی ( رحمة الله علیه ) نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه کاشان
حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی بر سر مزار آیت الله سلیمانی ( رحمة الله علیه ) نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه کاشان
 تصاویر حضور در دانشگاه کاشان : 4 / 2 / 1403
تصاویر حضور در دانشگاه کاشان : 4 / 2 / 1403
حضور در گلزار شهدای روستای مرق : 3 / 2 / 1403
حضور در گلزار شهدای روستای مرق : 3 / 2 / 1403
عیادت از جوان بستری در بیمارستان  ، بخش مراقبت های ویژه و قرائت حدیث کساء  جهت شفا  :
عیادت از جوان بستری در بیمارستان ، بخش مراقبت های ویژه و قرائت حدیث کساء جهت شفا :
تصاویر : مراسم عزاداری سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع)
تصاویر : مراسم عزاداری سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع)
مراسم یادمان شهدای طوفان الاحرار
مراسم یادمان شهدای طوفان الاحرار
عیادت از جناب آقای نعناکار  :
عیادت از جناب آقای نعناکار :
تصاویر بازدید از باشگاه بدن سازی :  19 / 1/ 1403
تصاویر بازدید از باشگاه بدن سازی : 19 / 1/ 1403
تصاویر دیدار مدیر عامل و معاونین شرکت آبفا :
تصاویر دیدار مدیر عامل و معاونین شرکت آبفا :
بازدید از مسجد آقا بزرگ :
بازدید از مسجد آقا بزرگ :
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود برخی‌ها تعیین قیمت سبد کالای منزل مردم را به انتخابات آمریکا گره زدند
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.