بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا و طَبیبِ نُفوسِنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و هفتاد و چهارمین خطبه در کاشان مُکرّم، هیجده مهرماه، هفدهم ربیع الثانی١۴۴٧ ، خود و شما برادران و خواهرانم را به رعایت بیشتر تقوا الهی، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». هر چه می توانیم، به واجبات اهتمام بیشتری داشته باشیم که واجبی از ما ترک نشود و نسبت به محرمات، یک حرام در کارنامه اعمال ما ثبت نشود. مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و هیجدهمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ امْنَعْنِي مِنَ السَّرَف » خدایا، من را از اسراف باز بدار. در سوره اعراف ایه ٣١ امده است « وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ » خداوند انسانی را که اهل اسراف باشد دوست ندارد. ممکن است کسی سوال کند، عواقب، دوست نداشتن خدا چیست؟ حذیفه از پیامبر ص سوال نمود، یا رسول الله، اخلاص چیست؟ پیامبر ص فرمود، « الإخْلاصُ سِرٌّ مِن أسْراري ، اسْتَوْدَعتُهُ قَلبَ مَن أحْبَبْتُ مِن عِبادي » اخلاص یکی از اسرار الهی است و خداوند ان را در قلب کسی می گذارد که او را دوست داشته باشد. این بیان الهی است. این مطلب را کنار ایه ٣١سوره اعراف می گذاریم که قران می فرماید، خداوند اسراف کار را دوست ندارد، نتیجه این می شود، خدا به انسان اسراف کننده، اخلاص نمی دهد. این محرومیت بزرگ معنوی است. در حدیث دیگری، امیرالمو منین علی ع می فرماید، « وَيْحُ اَلْمُسْرِفِ مَا أَبْعَدَهُ عَنْ صَلاَحِ نَفْسِهِ » وای به حال اسراف کننده، انسانی که اسراف می کند بسیار دور است، از این که بخواهد نفس خود را اصلاح کند، همه می خواهیم، نفس خود را اصلاح کنیم و به فلاح برسیم. گاهی اوقات ما در آب، برق، بنزین و انرژی اسراف می کنیم، که این عِقاب دارد، اسراف حرام است. قبلا، در برگه قبوض اب و برق از قول امام ره می نوشتند، زیاده روی در مصرف آب و برق موجب ضمان است، ضامن است ،کسی که اسراف می کند، نگوید، هزینه ان را پرداخت می کنم. من، یک بار، مغازه داری در رابطه با وزن یک دانه برنج سوال کردم، او گفت، پنج دانه برنج، یک گرم می شود، لذا، پنج هزار دانه برنج، یک کیلو گرم می شود. اگر نود میلیون ایرانی، یک عدد برنج اسراف کند، هیجده تُن برنج می شود. دو دانه برنج، سی و شش تُن می شود. ضرر مادی و معنوی اسراف را گفتیم. اسراف دیگری در قران آمده است و ان اسراف در عمر است، قران در آیه ۵٣ سوره زمر می فرماید « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ..... » عده ای سرمایه عمر و جانشان را اسراف می کنند. شارحان در ذیل این آیه می فرمایند، هر گناهی « گناه با چشم، گوش، و زبان و دست باشد » ، این گناه اسراف در نفس و جان است، چون خداوند، این جان را، امانت به ماداده است و باید درست مصرف کنیم و وقتی ان را در گناه مصرف کنیم، اسراف در نفس و جان است و خداوند توبیخ می کند. مراقب اسراف باشیم. هفته قبل، صبح در مدرسه ای بودم، مدیر مدرسه عملی را انجام داد که من لذت بردم، در مسیری که بسوی نمازخانه مدرسه می رفتیم، مدیر، به دانش اموزان گفت، لامپ های اضافی را خاموش کنید. این روحیه مدیر در مدرسه و یا ادارات زیبنده است. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود.
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و پنجاه و پنج سوره بقره رسیدیم ، « وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ » حتماً ما شما را با چیزهایی امتحان می کنیم « ایت الله جوادی املی می فرماید ( شَيْءٍ ) یعنی چیز کم » امتحان می کنیم با ترس، ناداری، کمبود در مال و جان، « نقص در انفس یک معنایش این است که، بچه انسان از او گرفته شود » و ثمرات و صابران را بشارت باد
نکات آیه :
نکته اول : در یک تقسیم بندی در قران دو گونه امتحان داریم :
١ _ امتحان شدائد، مصیبت، تلخی ها و سختی ها
2 _ امتحان رفاه، آسایش و نعمت
مفسران می فرمایند، خداوند ربّ است و می خواهد روح ما را پرورش دهد، صبر و شکر از کمالات انسان است، این کمال بدون امتحان و آزمون بدست نمی اید، اگر خداوند در جامعه ای، امتحان به مصائب، سختی ها، مشکلات و تلخی ها را اورد بخاطر این است که کمال صبر در من و شما بوجود بیاید و اگر شرایط رفاه، آسایش و نعمت به جامعه ای داده شد، خداوند، می خواهد امتحان شکر را از ان جامعه بگیرد که آیا آنان شاکر هستند یا خیر؟ بعنوان نمونه، قران در ایه هفت سوره کهف می فرماید « إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا »انچه در روی زمین شما می بینید، ما ان را زینت برای زمین قرار دادیم نه زینت شما، « زینت شما ایمان است » زینت بدن شما قرار دادیم، تا انان را امتحان کنیم. خداوند نعمت را داده ولی می فرماید، این نعمت، برای امتحان است، تا کدام یک شاکر هستید .
نکته دوم : در رابطه با « الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ »، آزمون به جوع، آزمون به خوف، آزمون به نقص اموال و نقص ثمرات است. آیت الله جوادی آملی در جلد هفتم تسنیم می فرماید، « وَالْجُوعِ » یعنی ناداری، هیچ چیزی برای خوردن ندارد، منتهی امتحان ناداری طولانی نیست، مدت کوتاهی خداوند امتحان ناداری را می اورد، حتی چیز کمی برای خوردن هم ندارد، اما نقص در اموال « وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ » امتحان کمبود است، دارد اما کم دارد. گرسنه و برهنه نیست، اما کم برای خوردن و پوشیدن دارد، مسکن دارد، اما مسکن او بسیار بسیار ساده است. امتحان نقص در اموال اگر برای کشور و جامعه ای بوجود می اید، باید ان جامعه ساده و با قناعت زندگی کند. امتحان بعدی، نقص در ثمرات است « وَنَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ » است، مفسران دو معنا را برای نقص در ثمرات می فرمایند :
١ _ نقص در ثمرات یعنی، نقصِ ثمرات اقتصادی ، برای محصولات کشاورزی، آفت می اید، آب و نزولات آسمانی کم می شود و محصول کم بدست می اید
٢ _ نقص ثمرات، یعنی ثمره قلب شما، فرزند انسان از او گرفته می شود. امروز، در جمعه نشلجی ها در مشهد اردهال که حضور داشتیم، خبر دادند که جوانی که در رشته پزشکی دانشجو بود در اثر تصادف از دنیا رفت. این نقص در ثمره است. علامه طباطبایی ره، بین این دو احتمال، دومی را ترجیج می دهد و می فرماید، نقص در ثمرات یعنی فرزند انسان از دنیا برود یا به شهادت یا مرگ طبیعی. نقص در انفس « وَنَقْصٍ مِنَ الْأَنْفُسِ » را هم می فرمایند همان، کشته شدن است، یا به شهادت یا مرگ عادی. پس انسان را با ناداری، کمبود و نقص در ثمرات و اموال و انفس امتحان می کند تا صبر من و شما را بیازماید و ما به کمال صبر برسیم.
نکته سوم : برادران و خواهران، مسائل معنوی هم مانند مسائل مادی امتحان دارد. قران در سوره نمل آیه ۴٠ می فرماید « قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ »، با طیّ الارضی که آصف بن برخیا، تخت بلقیس را از فاصله حدود ششصد کیلومتری، در یک پلک به هم زدن، خدمت حضرت سلیمان اورد، حضرت سلیمان فرمود، این هم برای من امتحان است. نعمت های مادی که مشخص است، حتی مقامات معنوی هم امتحان است. هر مسئولیتی شما دارید، الان عزیزان نیروی انتظامی و پُست تشریف دارند، بسیاری از برادران و خواهران مسئول در بین جمعیت هستند. قران می فرماید، مقامی که شما دارید برای امتحان است. قران در سوره انعام ایه ١۶۵ می فرماید « وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ... » خدا، شما را خلیفه در زمین قرار داد« شما الان در جامعه مسئول هستید » بعضی از شما را رفعت داد « شما رئیس بودید و دیگران مرئوس » تا خداوند شما را امتحان کند در مسئولیتی که به شما داده است. روایت داریم هر کس ایمانش قوی تر باشد، امتحان های او سنگین تر است. علامه مجلسی ره در بحار جلد شصت و چهار صفحه ۲٢٢ روایتی را از امام صادق ع اورده است، امام می فرماید « انَّ في كتابِ عليٍّ عليه السلام ـ : إنّما يُبتلى المؤمنُ على قَدْرِ أعمالِهِ الحَسَنةِ ، فمَن صَحَّ دينُهُ وحَسُنَ عملُهُ اشْتدَّ بلاؤهُ ، وذلكَ أنَّ اللّه َ عزّ وجلّ لَم يَجعلِ الدُّنيا ثوابا لمؤمنٍ ، ولا عُقوبةً لكافرٍ، ومَن سَخُفَ دِينُهُ وضَعُفَ عملُهُ قلَّ بلاؤهُ » در کتاب جدّم علی ع، دیدم، مومن به اندازه اعمال حسنه اش امتحان می شود، کسی که دینش صحیح و عملش حَسَن باشد، ابتلائاتش بیشتر است. امروز سنگین ترین امتحان ها روی دوش امام زمان عجل الله تعالی فرجه است. در دعای ندبه امده است « عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ تُحِیطَ بِكَ دُونِیَ الْبَلْوَی » تمام بلایا، تو را احاطه کرده است. بعد از امام عصر عجل الله تعالی فرجه، بیشترین بار امتحان های الهی برای مقام معظم رهبری است.
هر چه ایمان مومن قوی و شدیدتر باشد، امتحان سنگین تر است، چون خداوند ربّ است و می خواهد، استعدادهای ما را پرورش دهد تا به فعلیت برسد.
نکته چهارم : اگر انسان در امتحانات و شدائد صبر نماید، خداوند در آخر ایه می فرماید « وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ». به اهل صبر بشارت بده، پاداش عظیمی برای انان است. علامه ره و دیگر بزرگان می فرمایند، خداوند نفرموده چه بشارتی. متعلقِ بشارت را قران بیان نکرده است، چون می خواهد بفرماید، ان پاداش خیلی گسترده و خیلی مهم است. هم اهمیت و هم گستردگی، و این شبیه ایه ده سوره زمر است « إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ » بدون محاسبه، اصلا به حساب در نمی اید اجر کسی که در مشکلات بتواند صبر کند
خدایا : همه ما را، ملت و خانواده های ما را اهل صبر و موفق در ابتلائات مختلف، نعمت ها و شدائد قرار بده
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين اللهم صل علي محمد و آل محمد اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمة الزكيه حبيبت حبيبك و نبيّك و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زين العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا و محمد ابن علي الجواد و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر،
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام و همهي شهدا، مخصوصا شهداي استان اصفهان و منطقهي كاشان و شهداي جنگ 12روزه و شهداي انتظامي كه در هفتهي نيروي انتظامي قرار داريم و هنوز درب شهادت به روي اين عزيزان انتظامي در اقصي نقاط كشور باز هست و براي سلامتي و نصرت رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي صلواتي هديه بفرماييد
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
در خطبهي دوم هم خود و شما خواهران و برادران گرامي را به رعايت بيشتر تقواي الهي سفارش ميكنم
رسيديم به حكمت 108 بخش سوم اين حكمت
حالات قلب ما را اميرالمؤمنين علي عليهالسلام به ما توضيح ميدهند ميفرمايند
وَ إِنْ أَسْعَدَهُ الرِّضَى اگر يك خوشحالي به قلب انسان برسد، انسانهاي دور از معارف، ضعيف، متوسط
نَسِيَ التَّحَفُّظَ خويشتن داري را از ياد ميبرند
آيت الله مكارم درشرحشان ميفرمايد:
اگر بيش از حد، ازكسي ياد چيزي آدم راضي شود يا خوشحال شود انقدر به او اطمينان پيدا ميكند كه ديگه جانب احتياط را ازدست ميدهد ما در رؤساي جمهور همين ايام داشتيم ديگه به بعضي از زير مجموعههاي خودشان انقدر اعتماد داشتند كه هر كس دربارهي او يك نكتهي منفي ميگفت اين بنده خدا ميشد متهم، اميرالمؤمنين ميفرمايد از يك كسي راضي هستيد، حد نگه داريد تحفظ داشته باشيد اين يك شرح
يك شرح ديگري هم مرحوم آقاي خوئي در منهاج دارند در جلد 21 ميفرمايد كه تقريبا به اين حالت كه اگر به سعادتي، دلخوشي و رضايي نائل شديد باز همين خوشحاليتان به حدي باشد كه تقوا رعايت شود
حالا مثال اگر بخواهيم بزنيم شب عروسي، شب عروسي فرزند شما، آقا پسر شما، دختر خانم شما همهي شما خوشحاليد جا هم دارد انسان خوشحال باشد، اما اين خوشحالي رابا گناه آلوده نكنيم، من درقم، ما را دعوت كرده بودند همسايهي منزل ما پسرش داماد شده بود، مادرش من ميدانستم متدين بود خانم والدهي ما ايشان را ميشناخت كامل، وقتي رفتيم، خانواده ما وارد نشدند گفتند اينها آهنگ حرام گذاشتند، بعد خبر به مادر داماد رسيد رفت مادر داماد، ببينيد جاي رودربايستي نيست خواهران و برادران حكم خداي متعال است، مادر داماد رو كرد به داماد و عروس و همهي مهمانها گفت كه خوشحالي شما يك طرف اما خوشحالي خدا مهمتر است رضايت خدا، راضي نيستم آهنگ حرام بگذاريد، راضي نيستم درجلسه فرزندم آهنگ حرام بگذاريد، اين همين فرمايش اميرالمؤمنين است
وَ إِنْ أَسْعَدَهُ الرِّضَى نَسِيَ التَّحَفُّظ بعضيها يادشان ميرود تقوا، در حالي كه در آن جلسه بايد انسان شكرش بيشترباشد به تعبير 48 شوري
وَ إِنَّا إِذا أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِها بعضي از انسانها وقتي رحمتي به آنها ميرسد سرمستي ميكنند درحالي كه اينجا اين رحمت وقتي به تو رسيد بايد شكربيشتر بشود تا رحمت دوم و سوم بيايد لَأَزيدَنَّكُمْ
بيايد اين توصيه به تقوا
پس درخوشحاليها، يادمان نرود خدايي وجود دارد احكامي وجود دارد تقوايي وجود دارد
اما مناسبتها
اولين مناسبت اين بحث مكانيسم ماشه هست
رابطهي كاري كه اروپاييهاي خبيث دارند انجام ميدهند با جنگ 12روزه چيه؟
اولا يك خواهشي من از شما داشته باشم حالا كه داريد زحمت ميكشيد خواهران و برادران به نمازجمعه ميآييد از راه دور وقت ميگذاريد خواهشم اين است كه يك 20 دقيقه قبل از اذان اينجا باشيد، من تقريبا در اين 173 خطبه اي كه محضر شما بودم شايد يكي دوبار شده كه مقارن اذان رسيديم آن هم به خاطريك مشكلي كه بين راه پيش آمده بود، تلاشم اين است قبل از سخنران يا اول سخنران باشم اينجا سخنرانهاي بسيار خوبي دعوت ميشوند، امروز ما محضر جناب آقاي نائيني بوديم فرمانده اسبق سپاه ما، فرمانده فعلي سپاه ما هم لطف كردند تشريف داشتند تحليلشان مقايسه جنگ 8 ساله بود با جنگ12 روزه خوب خيلي زحمت كشيده بودند براي بحثشان همهي آقايان سخنرانهايي كه دعوت ميشوند معمولاً با به هرحال فكرانتخاب ميشوند اين 20 دقيقه قبل از ا ذان را اگر تشريف بياوريد استفادهي ما از نماز جمعه بيشتر ميشود
حالاسوال من اين است مكانيسم ماشه با جنگ 12 روزه چه نسبتي دارد؟
اين انگليس، آلمان و فرانسه چه نقشي را دارند ايجاد ميكنند انجام ميدهند در جنگ 12 روزه و پسا جنگ؟
يك شخصي در آمريكا به نام جان واردن سرهنگ بازنشسته ارتش آمريكا در سال 1991 يك نظريهاي داد، نظريهاش هم به خاطر اين بود كه ارتش آمريكا گفت برويد تحقيق كنيد چرا ما در ويتنام شكست خورديم 3 ميليون، بين 3 تا 4 ميليون كشته، ولي آمريكا شكست خورد برويد بررسي كنيد اين جان واردن آمد يك نظريه اي داد كه از آن تاريخ به بعد آمريكا درجنگهاش از جمله در عراق از اين نظريه استفاده كرده، اين جان واردن ميگويد كه ما براي شكست طرف مقابلمان، بايد 5 تاحلقه را بزنيم يا هر 5 تا را يا لااقل يكي را تك تك يا همه را آن 5 تا حلقه چيه؟
تشبيه ميكند كشور را به يك بدن انسان، ميگويد اول بايد مغز و سيستم اعصاب او را بزني، خوب منظورت چيه؟ ميگه منظورم رهبري سياسي، مراكز تصميمگيري كلان، مراكز كلان سياسي و نظامي، وزارت خانهها قرارگاههاي فرماندهي مخابرات اينها را بايد اول بزني مغز را بايد از كار بندازي،
2- درمرحلهي دوم ميگويد سيستم گردش خون او را بزن، اين باز يعني چي؟ گردش خون
مي گه منظورم اين است ببين كدام كالا اساسي است دركشور كه داردكل كشور را مثل خون جاري است و اداره ميكند، مثلا ميگويد نفت، يك كالاي استراتژيك براي ايران يا محصولاتي مثل گندم، اينها رابايد بزنيد، ميگويد نيروگاه را بزن، پالايشگاه را بزن مخازن سوخت را بزن، انبار مواد غذايي شان را بزن و انبار داروها و شبكهي آبرساني اين در مرحلهي دوم
درمرحلهي سوم، ميگويد اندام حركتياش را بزن دستها و پاهايش را بزن، اينها را با من بياييد
اول مغز و سيستم اعصاب،
دوم گردش خون و هاضمه،
سوم ميگويد اندام حجركتي دست و پاي اين كشور را بزن، منظورش چيه؟
ميگويد راه آهن ها را بزن، فرودگاه رابزن، بنادر رابزن، جاده ها رابزن، اتوبانهاي اصلي را بزن، پلها را و شبكههاي مخابراتي منطقه را
حلقهي چهارم، ميگويد روحش را اگر ميتواني بزن يعني اراده اش رابزن، روانش رابزن، خوب اين يعني چي؟ ميگويد اگر روان كشور را ميخواهي بزني ارادهي او را بزني، بايد بين مردم و نيروهاي مسلح اختلاف ايجاد كني، يادتان است قبل ازجنگ 12 روزه يك بندرعباس يك آتش سوزي شدبه دروغ متهم كردند بچه هاي سپاه راكه اينها سوخت موشكهاي اينها بود اين همين بود، ميخواستند كل مردم عليه سپاهي و نيروهاي نظامي ما شعار بدهند، درمرحلهي پنجم ميگويد سلولهاي دفاعيشان را بزن، سلول دفاعي، سلول دفاعي را يعني چي بزن؟، ميگويد يعني پدافندش را بزن، پايگاه هوايي را پايگاه درياييشان را شناورهايشان و انبار قطعات يدكي و سيستمهايي كه اعلام خطرمي كند اينها را بزن
اين 5 مرحله را ميتواني همه را بزني، يا تك تك را بزني آن كشور ديگه نميتواند مثل ويتنام در مقابل تو مقاومت كند
خوب با توجه به اين نظريهي آقاي جان واردن، اروپا نقشش در جنگ 12 روزه اين است خواهران و برادران، وقتي كه ديدند هر چه حمله كردند نتوانستند آن دو دستگي را ايجاد كنند بين مردم و نظام و نظاميها، مكانيسم ماشه ميخواهد اين دو دستگي را ايجاد كند، يعني تاب آوري مردم را ميخواهد از بين ببرد، آن چيزي كه در كنار رهبري رهبر معظم و قوت نيروهاي نظامي ما و اطلاعاتي ما در دهن آمريكا و اسرائيل زد هوشياري اين مردم بود كه نيامدند درخيابانها شعار بدهند بلكه نماز جمعهي 23 خرداد را تبديل كردند به يك نماز جمعه استثنايي حالا اينها، با اين مكانيسم ماشه ميخواهند يك جنگ رواني ايجاد كنند انسجام ملي و وحدت ملي ما را از بين ببرند.
قيمت سكه و طلاچرا رفت بالا، چرا رفت بالا؟ آيا تأثير اقتصادي مكانيسم ماشه بود؟ خير مكانيسم ماشه اولا متخصصان اقتصادي گفتند شبيه استخر است ببينيد استخر را در نظر بگيريد يك مقدار آب توش هست اين رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين اين مثال را زده، ميگويد ا ستخري را در نظر بگيريد اين تمام تحريمهايي كه آمريكا عليه ما انجام داده اين استخر آب، كه ميخواهد مثلا ما را غرق كند، اين تحريم هاي آمريكاست، تحريمهاي كه با مكانيسم ماشه قرار است برگردد در اين استخر يعني چي؟ يعني 5 تاسطل آب اضافه بشود تأثيري دارد در اين استخر بزرگ؟ به مراتب تحريمهايي كه آمريكا عليه ما انجام داده از آنها بيشتر است، پس چيه؟ جنگ رواني است، اگر همين 5 تاسطل بيايد الان كه اجرا نميشود تا اعلام بشود به كشورهاي دنيا كه اجرا بكنيد چند ماه طول مي كشد پس چرا الان سكه و طلا ميرود بالا؟ جنگ رواني، حرص دارند، هيجان را دارند دامن ميزنند، كه قدرت پول ملي شما مرتب مياد پايين هرچي داريد برويد سكه بخريد و طلا بخريد و امثال ذالك
خوب ما چه كنيم؟ در مقابل اين؟
اولا از نظر اغناء انديشه، متفكران ما، صاحبان تريبون ما، بلندگوداران ما، اساتيد ما در حوزه، دانشگاه در سپاه در حلقات بسيج، ائمهي جماعت عزيزما، فرمايشات رهبر معظم را مروركنند، مرور كنيم، حقير مرور كنم، آقا تشبيهشان ميفرمايد ما موقعيت جنگ احزاب راداريم، 10 هزار نيرو آوردند براي اين كه پيغمبراكرم را زمين بزنند اما پيغمبر اكرم چكار كرد؟ دورمدينه را خندق كند 6 هزار متر درطولش، عرض هم به اندازه اي كه اسب نتواند بپرد، ولي بالاخره 5 نفر آمدند يكي از انها عمر بن عبدود بود، عمر بن عبدود را حضرت امير عليهالسلام بعد از خندق داخل مدينه ضربه زد و آن ضربه شد ماندگار
لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ يَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْن
بعد آن 4 نفر پريدند در خندق كه فراركنند، مسلمانها حالا رفتند اينها را سنگ باران كردند از بالاي خندق اين 4 نفر گفتند اينجوري ما را نزنيد اگر قرار مبارزه كنيد بپريد داخل خندق، پايين با ما تن به تن مبارزه كنيد هيچكدام از مسلمانها نرفتند اميرالمؤمنين علي عليه السلام پريدند داخل خندق دوتاي ديگه از آنها را به درك واصل كردند آن دوتاي باقيمانده هم فراركردند
با از بين رفتن اين 5 تا پهلوان جنگ احزاب 10 هزارنفري پاشيد،
قَتَلَ أَبْطالَهُمْ اين عبارتي است كه از دعاي ندبه شما خوانديد ديگه امروز
قَتَلَ أَبْطالَهُمْ قهرمانهايشان اميرالمؤمنين علي عليه السلام زمين زد
ما به آمريكا و اروپا اعلام ميكنيم فرزندان اميرالمؤمنين وجود دارند و اين فرزندان همان طور كه در جنگ احزاب عمربن عبدودها را به درك واصل كردند پيروان و شيعيان اميرالمؤمنين در سرتا سر عالم پهلوانهاي شما را به درك واصل ميكنند
اين ملت آمريكا گوشهايش را باز كند، اسرائيل گوشهايش را باز كند، اين ملت ملتي نيست كه به فرمانده خودشان بگويند لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِه
اين ملت ملتي نيستند كه به موسي كليم بگويند إِنَّا لَمُدْرَكُون
بلكه اين ملت ملتي هستند كه ميگويند كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرين
اين ملت ملتي اند كه آيه 125 آل عمران برايشان زيبنده است إِنْ تَصْبِرُوا اگر استقفامت كنيد
وَ تَتَّقُوا تقواي الهي را داشته باشيد
وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمينَ
اگرصبر و تقوا باشد، 5 هزار فرشته به مدد شما خواهد آمد، اين مال جنگ بدر نيست، مال آينده است،
اين ملت ملت قرآن است، ملت دعا و مناجات و تضرع است، اينآيات برايش زيبنده است
اما در رابطه با دولت و مسئولين، آنها يك وظيفهي ديگه دارند
ملت وظيفه اش تقويت بنيههاي اعتقادي و حرص نزدن، خواهران و برادران همانطوركه در پويش ايران همدل شما وجه نقد خودتان، طلاجات خودتان را داديد براي جبههي مقاومت در اين ماجراي مكانيسم ماشه هم فريب جنگ رواني دشمن را نخوريد، كه اموالتان را به دلار يا سكه بخواهيد تبديل كنيد، ملت ما ملتي است كه طلاجات خودش را داد براي مقاومت،
اينتها ميخواهند با اين ايجادحرص، وطمع دولت ما را زمين بزنند، پس حرص ممنوع
حرص زدن امروز كمك به آمريكا است،
اما وظيفهي دولت چيه؟
وظيفه مسئولان استاني و شهرستاني چيه؟
اولا مهار گراني،
من به فرماندار محترم عرض كردم دادستان رئيس دادگستري عزيزمان تشريف دارند، به من ميگويند كاشان گرانتر از شهرهاي ديگه است من بهآقاي فرماندار گفتم كارگروه بگذار، اين حرف يا درست است ياغلط، اگر درست است كه مردم بعضي از كالاهاي خودشان را ميروند از قم تهيه ميكنند، مانتوي خودش را اين خانم ميگويد از قم تهيه ميكنند، ميوهي خودش را، گوشت خودش رامرغ خودش را، علاج كنيد اينجا، اگر يك عده اي دارند قيمت را تعيين ميكنند علي رغم اينكه قيمت واقعي نيست، رئيس دادگستري محترم ورود كنند اين گرانيها همان كمك كردن به مكانيسم ماشه است،
از آن طرف مجلس شوراي اسلامي موظف است قوانين خوب تدوين كند، اين كه رهبرمعظم فرمود بايد قوي بشويم و سومين قوت را فرمودند قوت ساختاري يعني ما يك ساختار معيوبي داريم
در بعضي از فرض كنيد يك جواني ميخواهد يك كارخانهاي بزند،27-8 تا بايد برود مجوز بگيرد، كه همين مشابه اين شخص رفته در چين سرمايهگذاري كرده كارخانهاش ساخته شده محصولش آمده، به بازار اما اين شخص در ايران كه ميخواهد به كشور خودش خدمت كند هنوز در گير و خم 27-8 تا مجوز خودش است، اين ساختار ها را دولت اسلاح كند،
از آقاي نمايندگان محترم استان اصفهان ميخواهم شما پيش قدم شويد ما الان 3000 تافقط خانه اي داريم خارج محدوده خوب چرا رفته خارج محدوده اين خانه را ساخته ؟ اگر پول داشت كه ميآمد داخل شهر زمين ميخريد، به خاطر ارزاني و نداريش بوده رفته آنجا آقاي دكتر معيني آقاي دكتر عبدلي طرح بدهند، كه اين خانههاي خارج محدوده به اين سختي نخواهند آب و برق و گاز و امكانات بگيرند مسئولين وقتي من به آنها ميگويم ميگويند حاج آقا دست من بسته است، قانون به من اجازه نميدهد، اين اصلاح كنيد اين ضعفها را اگر ميخواهيم انشاءالله مردم مثل جنگ12 روزه پشت سر رهبر معظم باشند كه با 3 تا سخنراني ده دقيقهاي تو دهني زد بهآمريكا واسرائيل بايد آنچه كه از دست ما بر ميآيد نسبت به اين مردم عزيز انجام بدهيم، عزت خودتان يك صلوات ختم كنيد
ميلاد امام عسگري عليه السلام را داشتيم من فقط صلوات خاصهي ايشان را تقديم ميكنم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِي ءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ
تذكرات بعدي ديگه خيلي كوتاه است كشتي كاروان كشتي صُمود، كه از 44 كشتي تشكيل شده بود، متأسفانه رژيم صهيوني 440 نفري كه در اين 44 كشتي بودند را همه را ربود، 44 كشتي را متوقف كرد و تمام سرنشينهاي او را ربود، جلوي چشم دنيا، منتها، دردل اي عسر يك يسري انسان ميبيند وآن بيداري مردم دنيا است، تظاهرات در بلژيك، آلمان، تونس، اسپانيا، كاردار رژيم را احضاركرده، تظاهرات در ايتاليا، موضع ايرلند، يونان، تركيه، سويس آمريكاي لاتين، سازمان عفو بين الملل، حتي فرانسه، برزيل و آفريقاي جنوبي، بعضيها محكوم كردند بعضيها تظاهرات، دربعضي از كشورها مردم در مترو تحصن كردند اجازه عبور و مرور به مترو ندادند، رئيس جمهور كلمبيا، گفت من تجارتم را قرار داد بسته بودم با اسرائيل فسخش كردم و هيأت سياسي كه در كلمبيا از رژيم آمده بايد هرچه سريعتر كلمبيا را ترك بكنند اين بيداري جهاني انشاءالله مقدمهاي ميشود براي از بين رفتن اين غده يسرطاني
امروز روز قاليشويان و شهادت حضرت علي ابن باقر هست به همهي شما برادران و خواهرانم تسليت عرض ميكنم همينطور روز وفات شهادت كريمهي اهل بيت فاطمهي معصومه سلام الله عليها
دعوت شما مردم كاشان از امام باقر كه فرزندشان را فرستادند اين دعوت يك دعوت الهي بوده،
اجابت امام باقر عليه السلام نشانهي تكريم شما است،
ميزباني كريمانهي شما كه 6 هزارنفر به نقل رفتند استقبال حضرت علي ابن باقر،
همراهي كرد نشما مردم اجداد شما با علي ابن باقردر اين سه سال جزو فضائل شماست
و وقتي كه بني عباس دستور قتل ايشان را صادركردتمام 200 نفري كه اطراف ايشان بودند تا آخرين قطرهي خون از ايشان دفاع كردند جزو فضائل شماست
اين كار نماديني كه هر سال دارد انجام ميشود، با چوبهايي كه نماد تبري از دشمن است، اين چوبها يعني همان مرگ بر آمريكاي امروز، اين قالي يعني ما اگر امام حسين عليه السلام را كفني نبود برايش كفن كنند حصير و بوريا برايش آردند ما مردم كاشان نفيسترين كالاي خودمان را ميآوريم من امروز صبح كه رفتم اين روي قاليها چقدرگل گذاشته بودند، مردم خاوه كه تحويل بدهند به مردم فين، ببرند براي آن كار نمادين شستشوي پيكر مطهر، كه در قالي تا لب جوي برده ميشد.
همه اينها فضائل شماست
عرضه ميدارم يابقيه الله آجرك الله آجرك الله، علي ابن باقر شبيه امام حسين عليه السلام شهيد شد، يارانش تا آخرين قطره دركنار ايشان جانفشاني كردند، به فاطمه معصومه سلام الله عليها هم عرض ميكنم بي بي، خوب شد كه شما كنار امام رضا عليه السلام نبودي كه ببيني آن حالات را
يَتَمَلْمَلُ تَمَلْمُلَ السَّلِيمِ مثل مارگزيده حضرت امام رضا به خودش ميپيچيد اما خواهري را همهي شما سراغ داريد و داريم كه او از بالاي تل نه فقط حوادث را بلكه جزئيات حوادث را دارد ميبيند
وَ الشِّمْرُ جَالِسٌ عَلَى صَدْرِه شمر ملعون رو سينهي ابي عبدالله نشسته
وَ مُولِغٌ سَيْفَهُ عَلَى نَحْرِه شمشيرش راروي گلوي ابي عبدالله
قَابِضٌ شَيْبَتِه بِيَدِهِ اين محاسن ابي عبدالله را در دست گرفته
يه وقت ببينند زمين كربلا داره ميلرزد
حسين آرام جانم حسين روح و روانم
خدايا در ظهور مولامون تعجيل بفرما
شرّ آمريكا و اذنابش انگليس، اسرائيل، اين كشورهاي اروپايي خائن را به خودشان برگردان
استقامت ملت ما را بيش از پيش بفرما
خدايا رهبر عزيزمان درپناه خودت حفظ بفرما
تدبير مسئولانمان را بيش از پيش بفرما
حاجات جمع حاضر خدايا برآورده بفرما
ثوابي از اين اجتماع به روح مطهر امام، همهي شهدا و گذشتگان مان عائد و واصل بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
اللهم عجل لوليك الفرج